اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

یمن | دولت منصور هادی مهره سوخته عربستان شده است

وبگاه لبنانی نوشت، در حالی که دولت ترامپ به منظور استفاده انتخاباتی از مسئله یمن دنبال مذاکره دولت صنعاء با سعودی‌هاست، عربستان هم در جنوب، پشت دولت هادی را خالی کرد.

یمن | دولت منصور هادی مهره سوخته عربستان شده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وبگاه خبری العهد در یادداشتی با عنوان «ابتکاری آمریکایی و نقابی سعودی... آیا جنگ یمن روزهای پایانی خود را سپری می‌کند؟» تلاش آمریکا برای ترتیب دادن مذاکرات میان عربستان با دولت صنعا از یک سو و حضورا صرفا صوری دولت مستعفی عبد ربه منصور هادی در جنوب یمن (متحد ریاض) را از نشانه‌های نزدیک شدن به پایان جنگ یمن دانست.

در این یادداشت آمده است: این رسم ایالات متحده است که وقتی متحدانشان به موقعیتی برسند که دیگر نمی‌توانند نقش های خود را که از آن حمایت کرده ایفا کنند پشت متحدانشان را خالی می‌کند و عربستان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

العهد ادامه داد: نظام سعودی با وجود اینکه پول‌های هنگفتی برای پیاده کردن برنامه‌های آمریکا و پروژه تجزیه منطقه هزینه کرده است، اما طولی نخواهد کشید که آمریکا پشت آن را خالی می‌کند باوجود اینکه اخاذی و بهره برداری آمریکا از عربستان هرگز پایان نخواهد یافت.

این وبگاه خبری تاکید کرد: حالا دولت ترامپ  می‌خواهد همه اشکال حمایت آمریکایی‌ها از ریاض در حمله به یمن را متوقف کرده و خود را پیام‌آور صلح معرفی کند، زیرا جنگ یمن جز جنایات جنگی و کشتار و آوارگی هزاران غیرنظامی و بروز بزرگ ترین فاجعه انسانی در دنیا به گواه سازمان ملل چیزی به ارمغان نیاورد.

«دیوید شنکر» مدیر کل وزارت خارجه آمریکا در امور شرق نزدیک به تازگی در جمع خبرنگاران در ریاض گفت که دولت ترامپ به شکل ویژه بر روی پایان دادن به جنگ در یمن متمرکز شده است.

او که در حال بازدید از پایگاه هوایی الخرج در نزدیکی ریاض پایتخت عربستان بود، ادعا کرد که واشنگتن در مذاکرات با جنبش انصارالله یمن در تلاش است تا به یک راه‌حل مقبول برای هر دو طرف دست یابد.

العهد نوشت: لزوما یکی از این طرف‌ها هیئت ملی صنعا و طرف دیگر عربستان است و دولت منصور هادی به حاشیه رانده شده است. همان گونه که روزنامه وال استریت ژورنال درباره طرح ویژه آمریکا برای برگزاری مذاکرات محرمانه در مسقط پایتخت عمان میان حوثی‌ها و عربستان به منظور توقف جنگ یمن خبر داد.

به عقیده نویسنده دولت ترامپ می‌داند بستن پرونده یمن یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر نبرد انتخاباتی وی برای رسیدن به دور دوم ریاست جمهوری در آمریکاست، زیرا به خاطر حمایت نامحدود از محمد بن سلمان و اصرار بر فروش سلاح به عربستان مورد اعتراض کنگره و مجلس نمایندگان آمریکا قرار دارد.

این وبگاه خبری تاکید کرد: از سوی دیگر تصادفی نیست که تماس‌های آمریکایی‌ها برای متوقف کردن جنگ یمن با تلاش‌های سعودی‌ها برای التیام بخشیدن به شکاف در ائتلاف عربی همزمان شده که به دنبال تسلط امارات بر عدن و دیگر شهرهای جنوبی و اخراج دولت تحت حمایت ریاض از آنجا عمیق‌تر شده است. از همین رو عربستان به دنبال راه‌هایی برای برون رفت از بحران یمن به شکلی است که هم آبرویش حفظ شود و هم تا حد ممکن نفوذ و تسلط آن بر کل یمن و به ویژه بر جنوب حفظ شود.

العهد آورده است: به دنبال اینکه دامنه درگیری بین شبه نظامیان طرفدار امارات و عربستان به استان «شبوه» در جنوب یمن رسید به نظر می‌رسد سعودی‌ها مجبور به پذیرش واقعیتی شده‌اند که امارات بر آنها تحمیل کرده است و از همین روست که عربستان به همه طرف‌ها در جنوب یمن هشدار می‌دهد از هر گونه تشدید نظامی جدید خودداری کنند.

این وبگاه خبری افزود: عربستان به دنبال ایجاد مرحله جدیدی در جنوب است که حضور صوری دولت منصور هادی در جنوب حفظ شود تا بهانه‌ها برای جنگ همچنان وجود داشته باشد، اما به جای اتکا به حزب الاصلاح (از حامیان دولت منصور هادی که با شبه نظامیان امارات در جنوب یمن درگیر است) در پیشبرد امور و نبردهایش بر شورای انتقالی اتکا خواهد کرد.

نویسنده تاکید کرد: حضور شورای انتقالی در «جده» هم برای مذاکره با وزرای دولت منصور هادی نبودهاست، بلکه برای اعلام وفاداری و اطاعت از عربستان به منظور رعایت منافع و دستیابی به اهداف و برنامه‌های آن در حضرموت و شبوه است و اینکه قول بدهد که در جبهه‌های مختلف در صورت لزوم خلا را پر می‌کند.

این گونه است که در چهارمین هفته از جنگ نیابتی میان عربستان و امارات هر کدام از گروه‌های شبه نظامی طرفدار این دو کشور از خیانت اخوان المسلمین و فرصت طلبی آن برای دستیابی به برنامه‌های سیاسی دراز مدت و به فرسایش کشیدن ائتلاف و غلبه بر قدرت ناراحت هستند.

از همین روست که رسانه‌های رسمی سعودی‌ها اخیرا انتقادهای شدیدی از اخوان المسلمین داشته و  خواهان برکناری آن از رهبری تشکیلات موسوم به ارتش ملی و اداره فرآیند سیاسی یمن هستند.

العهد تاکید کرد:  اتکای عربستان سعودی به حزب الاصلاح برای تکمیل فصول نبرد و توطئه در یمن به نظر می‌رسد رؤیایی است تبلیغاتی توسط کسانی که قوانین بازی را نمی‌فهمند  در حالی  که رژیم سعودی کاملا به آن مسلط است .بنابراین اخوانی‌های یمن درست همانطور که عربستان روی آنها برای جنگ و  تقویت محاصره حساب کرده بود، حالا دستاویزی برای آویختن اشتباهات عربستان و توجیه شکست خواهند بود.

به گزارش فارس، عربستان سعودی به خاطر نیاز شدید به ده ها هزار نیرو در جنگ یمن نیاز داشت که به حزب الاصلاح (اخوان المسلمین یمن) متوسل شود اما اماراتی‌ها این قضیه را به زیان ائتلاف و جنگ یمن می‌دانستند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول